8 augusti 2017

Sarah J Maas - Midnattskronan

Glastronen bok 2
Omslag & Titel
Jag gillar de här omslagen, de hör ihop med Celaena på framsidorna i olika kläder och i övrigt bara en vit bakgrund. Titeln förstår jag inte riktigt vad den har med boken att göra, jag tror den har större betydelse i nästa bok.

Handling
Artonåriga Celaena Sardothien är skarp, modig och vacker, dessutom den bästa lönnmördaren som finns, men även om hon vunnit kungens lönnmördartävling och därmed blivit kungens kämpe så har hon varken frihet att fatta sina egna beslut.
Endoviers hemska saltgruvor där hon hölls som slavarbetare före tävlingen var ingenting för henne i jämförelse med hur det är att leva bunden till sin värsta fiende - en kung vars styre är så ondskefullt att det tycks omöjligt att utmana. Celaena ställs inför hopplösa val, ska hon utföra kallblodiga mord för mannen hon hatar? Eller riskera att skicka de hon älskar in i döden?  Hon måste bestämma sig för vad hon vill slåss för, sin överlevnad eller rikets framtid, för en lönnmördare kan inte få allt och om hon försöker finns det en risk att hon istället förlorar allt.

Mina åsikter
Så bra bok!! Alltså jag gillade första boken men den här var ännu bättre och jag har hört både att den här ska vara bäst i serien och av någon att serien blir bättre för varje bok, och är det så blir jag inte förvånad alls över att den här serien är så populär och omskriven. Jag gillar att det händer lite magiska grejer utan att det blir helt konstigt och jätte overkligt, allting hålls på en lagom nivå så man kan leva sig in i den här världen och den plockar fram mycket känslor hos en. Både när det gäller kärlek, bråk, krig, osv så handlar det mycket om att välja sida och jag tycker Sarah J Maas är en riktigt duktig författare på att väva ihop allting. För även om det här är bok två så får boken ett slags avslut utan att blir en jätte cliffhanger, det var dessutom inga problem med att komma in i handlingen och man får små glimtar som gör att man lättare minns vad som hände i förra boken.

betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon 

2 kommentarer:

  1. Håller med dig! Så himla bra! Har du sett att tredje delen kommer på svenska i mitten av september? Jag håller på att längta ihjäl mig! :)

    SvaraRadera
  2. Måste försöka hinna läsa den här snabbt, innan tredje delen kommer :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...